Impacting factors on preceptorship development in an HIV/AIDS specialized service: an ethnographic research
HTML
HTML (Español (España))
HTML (Português (Brasil))
PDF
PDF (Español (España))
PDF (Português (Brasil))
EPUB
EPUB (Español (España))
EPUB (Português (Brasil))

Supplementary Files

Figura1- Fatores que interferem na ação de preceptoria,2014. Rio de Janeiro- Brasil. (Português (Brasil))
DUDE (Português (Brasil))
DUDE- FINAL (Português (Brasil))

Keywords

Training
Multidisciplinary Residency Programme
Specialized Care Service Formación
Residencia Multiprofesional
Servicio Ambulatorio Especializado Formação
Residência Multiprofissional
Serviço Ambulatorial EspecializadO

PlumX Metrics

Abstract

Aim:  to  identify  the  factors  impacting  on  the  development  of preceptorship  as  an  educational  method.  Method:  this  is  an  ethnographic  study  with  a qualitative approach. Five preceptors of a Multidisciplinary Residency Program took part in  the  research.  Data  collection  happened  between  April  and  June  2014.  The  data collected  were  interpreted  and  analysed  using  content  analysis,  while  Edgar  Morin's thoughts were used as the theoretical framework. Results: it is evident that the lack of training,  motivation  and  good  working  and  ethical conditions  represented  factors  which influenced the teaching and learning process. Discussion: the identified impacting factors are  challenges  that  accompany  the  preceptors  during  their  journey.  Given  this,  it  is recommended  that  there  be  an  association  between  the  seven  facets  of  essential knowledge  as  proposed  by  Morin,  and  practice.  Conclusion:  while  teaching  residents, there is  a long  and rough  path to  be followed when  seeking  quality  support  for  people with HIV/AIDS. In conclusion, it is necessary for preceptors to specialize in this area of education in order to improve the teaching of residents.
https://doi.org/10.17665/1676-4285.20165486
HTML
HTML (Español (España))
HTML (Português (Brasil))
PDF
PDF (Español (España))
PDF (Português (Brasil))
EPUB
EPUB (Español (España))
EPUB (Português (Brasil))

References

Ministério da Educação (Br). [internet] Residência Multiprofissional;2015 [acesso em: 25 fev 2016]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/residencias-em-saude/residencia-multiprofissional

Carmo RMCV do, Tavares CMM, Mourão LC. dynamics of education-service interaction in the infectious diseases sector of a university hospital. J Nurs UFPE on line.[internet].2014.[acesso em: 05 jul 2015];8(Suppl. 1):2214-9. Disponível em: http://www.revista.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/view/6101/pdf_5614

Pereira CSF, Tavares CMM, Rosas AMMTF, Santos GS, Silveira PG, Lima TO. The practice of Preceptorship in dialog with Morin’s seven complex lessons. Standard Research Journal of Nursing and Midwifery.2014;1(3): 041- 5.

Silva VC, Viana LO, dos-Santos CRGC. Prática social e pedagógica do enfermeiro-preceptor: um estudo de caso. Online braz j nurs [Internet]. 2014 March [Cited 2016 Nov 7]; 13 (1): 102-112. Available from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/4097. doi: http://dx.doi.org/10.5935/1676-4285.20144097

Brant V. Formação pedagógica de preceptores do ensino em saúde. Juiz de Fora: UFJF;2011.

Costa MJSM, Linhares MSC, Melo MGBA, Fernandes MM. Atenção secundária à saúde no atendimento de dst e hiv/aids: relato de experiência. SANARE. 2016;15(01):132-38

Souza CMM, Schilkowsky LB. Mulheres HIV positivas e suas escolhas reprodutivas [trabalho de conclusão de residência].Rio de Janeiro (RJ): Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Mulher da Universidade Federal do Rio de Janeiro;2013.

Pereira CSF, Tavares CMM. Preceptorship in a HIV/AIDS specialized ambulatory of a College Hospital: an ethnographic study. Online braz j nurs [Internet]. 2013 October [Cited 2016 Feb 23]; 12 (0): 692-94. Available from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/4543. doi: http://dx.doi.org/10.5935/1676-4285.20134543

Camillo SO, Maiorino FT. Nursing teaching on HIV/AIDS in the perspective of citizenship. Rev Gaúcha Enferm. 2013;34(3):117-23.

Ventura M. Direitos Reprodutivos do Brasil. 3ª ed. Brasília (DF): Fundo de População das Nações Unidas- UNFPA;2009.292p.

Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES N. 3, de 07 de novembro de 2001. Institui as diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em enfermagem. Diário Oficial da República Federativa da União. Brasília, 09 nov. 2001. Seção 1, p. 37.

Cavalcante RB, Calixto P, Pinheiro MMK. Análise de conteúdo: considerações gerais, relações com a pergunta de pesquisa, possibilidades e limitações do método. Inf. & Soc.:Est., 2014;24(1):13-8

Conselho Nacional de Saúde (Brasil). Resolução n o 466, de 12 de dezembro de 2012. Brasília, 2012 [citado 2016 nov 08]. Disponível em: http://www.conselho.saude.gov.br/web_comissoes/conep/index.html. Acesso em 07 nov. 2016.

Peixoto LS, Tavares CMM, Daher DV. A relação interpessoal preceptor-educando sob o olhar de Maurice Tardif: reflexão teórica. Cogitare Enferm. 2014;19(3):612-6

Peixoto LS, Tavares CMM, Queiroz PP. Research about the knowledge and teaching practice of the preceptor: a test pilot. J Nurs UFPE on line.[internet]. 2014.[acesso em: 05 jul 2015]; 8(7):2038-46. Available from: DOI: 10.5205/reuol.5963-51246-1-RV.0807201426

Draganov PB, Sanna MC. Evaluation of teacher competencies of nursing to managing educational programs for adults.Esc Anna Nery 2014;18(1):167-74.

Cerqueira P. A formação pedagógica de preceptores dos estudantes da área da saúde: uma conversa em três tempos. In: Brant V. Formação pedagógica de preceptores do ensino em saúde. Juiz de Fora: UFJF;2011.

Morin E .Os sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. 3a. ed. São Paulo(SP): Cortez; Brasília(DF): UNESCO; 2011.