Perceptions of teachers on their corporeality in nursing education: a phenomenological study
HTML (Português (Brasil))
HTML (Español (España))
HTML
PDF (Português (Brasil))
PDF
PDF (Español (España))

Supplementary Files

Untitled (Português (Brasil))

Keywords

Faculty
Education
Nursing Educación en Enfermería
Docentes
Investigación Cualitativa Docentes
Educação em Enfermagem

PlumX Metrics

Abstract

Introduction: The topic of corporeality is a significant attribute in nursing education, as it deals with human care education. Objective: To understand how a nursing teacher perceives his body in professional acting. Method: This research involves a qualitative study based on the philosophical work of Merleau-Ponty,  it was undertaken in 2009 with ten teachers of nursing within a public university in the state of Paraná. Result: The nursing faculty demonstrate an awareness of the body in pedagogical practice in addition to the biological aspects. They assign meanings to the body as a facilitator of interpersonal relationships and as a teaching tool, which reflect on both theoretical and practical learning.  At the same time, they are aware of the impact of the work process on their lives and bodies. Conclusion: Recognizing oneself as corporeality and understanding one’s professional relationship will enable a good standard of pedagogical work, providing better teacher-student, teacher-teacher and teacher-health staff interactions, as well as facilitating self-knowledge and interpersonal relationships in professional activities
https://doi.org/10.5935/1676-4285.20120042
HTML (Português (Brasil))
HTML (Español (España))
HTML
PDF (Português (Brasil))
PDF
PDF (Español (España))

References

Montenegro Medina MA, Ornstein Letelier C, Tapia Ilabaca PA. Cuerpo y corporalidad desde el vivenciar femenino. Acta Bioethica. 2006; 12(2):165-8.

Ortega F. Corporeidade e biotecnologia: uma crítica fenomenológica da construção do corpo pelo construtivismo e pela tecnobiomedicina. Cienc Saúde Colet. 2007; 12(2):381-8.

Araiza A, Gisbert G. Transformaciones del cuerpo en psicología social. Psic Teor Pesq. 2007; 23(1):111-17.

Nóbrega TP. Qual o lugar do corpo na educação? Notas sobre conhecimento, processos cognitivos e currículo. Educ Soc. 2005; 26(91):599-615.

Merleau-Ponty M. Fenomenologia da percepção. Trad. de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes; 2006.

Ferreira FR. A produção de sentidos sobre a imagem do corpo. Interface - Comunic, Saúde, Educ. 2008; 12(26):471-83.

Martins JT, Robazzi MLCC. The production of meanings regarding body image. Rev Gaúcha Enferm. 2006; 27(2):284-90.

Larsson J, Inger, H. Phenomenographic or phenomenological analysis: does it matter? Examples from a study on anaesthesiologists’work International. Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being. 2007; 2:55-64.

Josgrilberg RS. O método fenomenológico e as ciências humanas. In: Castro DSP, Azar FP, Piccino JD, Josgrilberg RS. Fenomenologia e análise do existir. São Paulo: Universidade Metodista de São Paulo; Sobraphe; 2000. p. 75-93.

Ministério da Educação (BR). Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 3, de 07 de novembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem. Brasília (DF): Ministério da Educação; 2001.

Madeira MZA, Lima MGSB. A prática pedagógica das professoras de enfermagem e os saberes. Rev Bras Enferm. 2007; 60(4):400-4.

Mansour TB, Porter E J. Educators’ experience of teaching nursing research to undergraduates. West J Nurs Res. 2008; 30(7):888-904.

Bonafini BA, Pozzilli P. Body weight and beauty: the changing face of the ideal female body weight. Obesity Reviews. 2011; 12(1):62-5.

Guimarães A, Teixeira M. Vivenciando o preparo do corpo após a morte: fundamentada em Merleau-Ponty. Online Braz J Nurs [Internet] 2010, 9(2). [citado 2011 mai 28]. Disponível em: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/j.1676-4285.2010.3011/671

Nobrega-Therrien SM, Guerreiro MGS, Moreira TMM, Almeida MI. Political Pedagogical Project: conception, construction and evaluation in nursing. Rev Esc Enferm USP. 2010; 44(3):679-686.

Moya JLM, Parra SC. La enseñanza de la enfermería como una práctica reflexiva. Texto Contexto Enferm. 2006; 15(2):303-311.

Fonseca RMGS. Gênero e saúde-doença: uma releitura do processo saúde doença das mulheres. In: Fernandes RAQ, Narchi NZ, org. Enfermagem em saúde da mulher. São Paulo: Manole; 2007. p. 30-61.

Lemos JC. Cargas psíquicas no trabalho e processos de saúde em professores universitários [tese]. Florianópolis: Universidade Federal Santa Catarina; 2005.

Lopes DFM, Merighi MAB, Garanhani ML. Construção histórica da corporeidade da mulher. Cienc Cuid Saude. 2010; 9(2):398-403.