Prazer e sofrimento na formação de doutores em enfermagem: estudo descritivo
HTML (English)
HTML (Español (España))
HTML
EPUB (English)
EPUB (Español (España))
EPUB
PDF (English)
PDF (Español (España))
PDF

Arquivos suplementares

DUDE
Parecer do Comite de Etica em Pesquisa

Palavras-chave

Emotions
Students
Nursing
Education
Graduate. Emoções
Estudantes de Enfermagem
Educação de Pós-Graduação em Enfermagem. Emociones
Estudiantes de Enfermería
Educación de Postgrado en Enfermería.

PlumX Metrics

Resumo

Objetivo: desvelar as situações de prazer e de sofrimento no processo de formação de doutores em enfermagem. Método: estudo descritivo, de abordagem qualitativa, cujos dados foram coletados com 16 doutorandos de Programas de Pós-Graduação em Enfermagem de universidades públicas do Sul do Brasil. Utilizou-se a análise de conteúdo para organização dos dados e a Psicodinâmica do Trabalho como referencial teórico. Resultados: o prazer foi relacionado ao aprimoramento científico, ao doutorado-sanduíche e aos relacionamentos interpessoais, sobretudo com o orientador. O sofrimento ocorreu devido à produtividade acadêmica, ao relacionamento frustrante com o orientador, a sobrecarga oriunda de conciliar doutorado, trabalho e vida pessoal, e as despesas relativas ao curso. Conclusão: o processo de formação de doutores foi permeado pela dialética de sentimentos de prazer e sofrimento.

https://doi.org/10.17665/1676-4285.20195853
HTML (English)
HTML (Español (España))
HTML
EPUB (English)
EPUB (Español (España))
EPUB
PDF (English)
PDF (Español (España))
PDF

Referências

Bao Y, Kehm BM, Ma Y. From product to process. The reform of doctoral education in Europe and China. Stud High Educ [Internet]. 2018 [Cited 2016 july 10];43(3):524-41. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03075079.2016.1182481 doi: 10.1080/03075079.2016.1182481

Brasil. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Relatório de Avaliação: Enfermagem [Internet]. Brasília: CAPES 2017.[Cited 2018 nov 14]. 103p. Available from: https://capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/relatorios-finais-quadrienal-2017/20122017-ENFERMAGEM-quadrienal.pdf.

Skaik Y. The panacea toolbox of a PhD biomedical student. Pak J Med Sci [Internet]. 2014[Cited 2018 nov 14];30(6):1420-21. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25674150 doi: 10.12669/pjms.306.6378

McCarthy G, Song X, Jayasuriya K. The proletarianisation of academic labour in Australia. High Educ Res Develop [Internet]. 2017 [Cited 2018 nov 25];36(5):1017-30. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07294360.2016.1263936 doi:https://doi.org/10.1080/07294360.2016.1263936

Galdino MJQ, Martins JT, Haddad MCFL, Robazzi MLCC, Birolim MM. Burnout syndrome among master’s and doctoral students in nursing. Acta Paul Enferm [Internet]. 2016 [Cited 2019 jan 20];29(1):100-7. Available from: https://www.researchgate.net/publication/302475913_Sindrome_de_Burnout_entre_mestrandos_e_doutorandos_em_enfermagem doi:10.1590/1982-0194201600014

Faro A. Stress and stressors in graduate programs: a study with graduate students in Brazil. Psic Teor Pesq [Internet]. 2013 [Cited 2019 jan 25];29(1):51-60. Available from:https://www.researchgate.net/publication/262665673_Stress_and_stressors_in_graduate_programs_a_study_with_graduate_students_in_Brazil doi:10.1590/S0102-37722013000100007

Schaufeli WB, Taris TW. The conceptualization and measurement of burnout: common ground and worlds apart. Work Stress [Internet]. 2005 [Cited 2019 jan 25]; 19(3):256-62. Available from: https://www.wilmarschaufeli.nl/publications/Schaufeli/240.pdf doi: 10.1080/02678370500385913

Dejours C, Abdoucheli E, Jayet C. Psicodinâmica do trabalho: contribuição da escola dejouriana à análise da relação prazer, sofrimento e trabalho. São Paulo: Atlas; 2014.

Bardin L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2017.

Dejours C. A loucura do trabalho: estudo de psicopatologia do trabalho. 5. ed. São Paulo: Cortez, 1992.

Gomes DC, Prado ML, Canever BP, Jesus BH, Sebold LF, Backes VMS. Doctor of nursing: capacity for building a professional and scientific career project. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2016 [Cited 2019 mar 10]; 25(3):e1260015. Available from: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072016000300314 doi: https://doi.org/10.1590/0104-07072016001260015

Bagnall CL, Skipper Y, Fox CL. ‘You’re in this world now’: Students’, teachers’, and parents’ experiences of school transition and how they feel it can be improved. Br J Educ Psychol [Internet]. 2019 [Cited 2019 mar 10];90: 206-226. Available from:https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjep.12273 doi: https://doi.org/10.1111/bjep.12273

Van Wyk NC, Coetzee IM, Havenga Y, Heyns T. Appreciation of the research supervisory relationship by postgraduate nursing students. Int Nurs Rev [Internet]. 2015 [Cited 2019 may 10];63:26-32. Available from: https://www.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/inr.12202 doi: https://doi.org/10.1111/inr.12202

Yarwood-Ross L, Haigh C. As others see us: what PhD students say about supervisors. Nurse Res [Internet]. 2014[Cited 2019 may 10];22(1):38-43. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25251819 doi:10.7748/nr.22.1.38.e1274

Davis D. The ideal supervisor from the candidate’s perspective: what qualities do students actually want? J Further High Educ [Internet]. 2019 [Cited 2019 may 10]. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0309877X.2019.1669772 doi: 10.1080/0309877X.2019.1669772

Leite JL. Publish or perish: the puzzle of academic productivism. Rev Katálysis [Internet]. 2017 [Cited 2019 may 28];20(2):207-15. Available from: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802017000200207 doi: 10.1590/1982-02592017v20n2p207

Dejours C. Subjetividade, trabalho e ação. Rev Produção [Internet]. 2004 [Cited 2019 june 03];14(3):27-34. Available from:https://www.scielo.br/scielo.php?pid=s0103-65132004000300004&script=sci_abstract&tlng=pt doi:http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132004000300004

Happell B. Salami: by the slice or swallowed whole? Appl Nurs Res [Internet]. 2016 [Cited 2019 june 03];30:29–31.Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0897189715001743 doi:https://doi.org/10.1016/j.apnr.2015.08.011

Paiva ED. Spot the seven errors. Playing the game in the submission of scientific papers (Part 2): the ‘salami science’ phenomenon. Online Braz J Nurs [internet]. 2014 [Cited 2016 Sep 10];13(2):125-8. Available from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/4727/pdf_82

Hjelm M. Barriers encountered by doctoral nursing students during their research studies and their strategies for overcoming them: a qualitative study. Nord J Nurs Res [internet]. 2015 [Cited 2019 Sep 10];35(3):172-8. Available from: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0107408315590764 doi: https://doi.org/10.1177/0107408315590764

Creative Commons License

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Array