World Café in health education and scientific research: scope review protocol
HTML
HTML (Português (Brasil))
EPUB
EPUB (Português (Brasil))
PDF
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Methodology
Community-based Participatory Research
Review Literature as Topic Metodologia
Pesquisa Participativa Baseada na Comunidade
Literatura de Revisão como Assunto

PlumX Metrics

Abstract

Objective: To identify scientific evidences for the application of World Café in health disciplines and research. Method: Registered in the Open Science Framework/OSF (https://doi.org/10.17605/OSF.IO/TM7QR), the method will follow the steps proposed in the JBI Review Manual: identification of the research question; identification of relevant studies; selection of studies; data analysis; grouping, synthesis and presentation of data. The search strategy was developed in consultation with the descriptors DeCS/MeSH and natural language of the consulted databases (Web of Science, Mediline Pubmed, CINAHL and Virtual Health Library). The inclusion criteria are: articles available in full in Portuguese, English or Spanish languages that used the World Café methodology. Editorials, letters, congress abstracts, notes or reviews will be excluded. Expected results: It is expected to systematize and support knowledge about the use of World Café in health interventions and scientific research, contributing to advocate for the use of this dialogical and qualitative methodology, in the co-creation of scientific knowledge.

https://doi.org/10.17665/1676-4285.20246723
HTML
HTML (Português (Brasil))
EPUB
EPUB (Português (Brasil))
PDF
PDF (Português (Brasil))

References

Macedo KD da S, Acosta BS, Silva EB da, Souza NS de, Beck CLC, Silva KKD da. Metodologias ativas de aprendizagem: caminhos possíveis para inovação no ensino em saúde. EscAnnaNery [Internet]. 2 de julho de 2018 [citado 11 de abril de 2023];22:e20170435. Disponível em: http://www.scielo.br/j/ean/a/XkVvYBMtbgRMLxQvkQGqQ7z/?lang=pt&format=html

Marcondes Bussolotti J, Aranha de Souza M, Mara Próspero da Cunha V. O WORLD CAFÉ COMO UMA POSSIBILIDADE INTERDISCIPLINAR DE APRENDIZAGEM ATIVA. CIETEn PEDAn CIETEnPED2018 – Educ E Tecnol Mater Didáticos E Mediaç Tecnológica [Internet]. 29 de maio de 2018; Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/850

Schiele H, Krummaker S, Hoffmann P, Kowalski R. The “research world café” as method of scientific enquiry: Combining rigor with relevance and speed. J Bus Res [Internet]. 1o de fevereiro de 2022;140:280–96. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014829632100802X

Brown J, Isaacs D. Das World Café. 2009.

The World Café Community Foundation. About Us [Internet]. The World Cafe. 2015 [citado 19 de junho de 2023]. Disponível em: https://theworldcafe.com/about-us/

Machado MPM, Passos MFD. O uso do world café como método de pesquisa junto às equipes de saúde. Rev Bras Em Promocao Saude Internet. 2018;31(suplemento):1–10.

Cordeiro L, Soares CB. Revisão de escopo: potencialidades para a síntese de metodologias utilizadas em pesquisa primária qualitativa. BIS BolInst Saúde. 2019;20(2):37–43.

Brun CN, Zuge SS. Revisão sistemática da literatura: desenvolvimento e contribuição para uma prática baseada em evidências na enfermagem. MetodolPesqui Para Enferm E Saúde Porto Alegre Moriá. 2015;77–98.

Arksey H, O’Malley L. Scoping studies: towards a methodological framework. Int J Soc Res Methodol [Internet]. 1o de fevereiro de 2005;8(1):19–32. Disponível em: https://doi.org/10.1080/1364557032000119616

Moraes ÉB de. Protocolos de Revisão. Online Braz J Nurs [Internet]. 24 de novembro de 2022 [citado 24 de fevereiro de 2024];21(Suppl 1). Disponível em: https://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/6585

Peters MD, Godfrey C, McInerney P, Munn Z, Tricco AC, Khalil H. Chapter 11: scoping reviews. JBI Man Evid Synth. 2020;169(7):467–73.

Page MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD, et al. The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. Int J Surg [Internet]. 1o de abril de 2021 [citado 11 de abril de 2023];88:105906. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1743919121000406

Peters MD, Godfrey C, McInerney P, Munn Z, Tricco AC, Khalil H, et al. JBI manual for evidence synthesis. Aromataris E MZ Ed. 2020;

Tricco AC, Lillie E, Zarin W, O’Brien KK, Colquhoun H, Levac D, et al. PRISMA extension for scoping reviews (PRISMA-ScR): checklist and explanation. Ann Intern Med. 2018;169(7):467–73.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Array