Abstract
Aim: To understand the social representations of postpartum in terms of health education in pregnancy and childbirth. Method: This is a descriptive study guided by the Theory of Social Representations, developed in nine Family Health Centers in Fortaleza, Ceará. The study subjects were users enrolled in one of these centers, in the postpartum period, older than 18 years, with at least six prenatal visits and a postpartum consultation. We used the Test of Free Association of Words. Results: The primiparous women combine educational activities with family education. The multiparous women have in their evocations representations of health actions provided by the physician, courses and lectures. Discussion: The multiparous women undergo a process of reframing of their experience after the consultations. Thus, scientific knowledge is emphasized and popular knowledge devalued. Conclusion: We need to reframe educational actions that may be understood as a vehicle for knowledge construction, breaking the traditional design of transmission and reproduction.
References
Ministério da Saúde. Política Nacional de Atenção Integral à Saúde da Mulher: princípios e diretrizes. Brasília: MS; 2011.
Ministério da Saúde. Parto, aborto e puerpério: assistência humanizada à mulher. Brasília: MS; 2001.
Figueira TR, Ferreira EF, Schall VT, Modena CM. Percepções e ações de mulheres em relação à prevenção e promoção da saúde na atenção básica. Rev saúde pública. 2009; 43(6): 937-43.
Ministério da Saúde (Brasil). Portaria nº 1.459, de 24 de junho de 2011. Institui, no âmbito do Sistema Único de Saúde: a Rede Cegonha. Diário Oficial da União 27 jul 2011; Seção 1.
Bittencourt IS. Educação em saúde: conhecimento socialmente elaborado por enfermeiras e usuários. Jequié. Dissertação [Mestrado em Enfermagem]- Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; 2010.
Jodelet D. As representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ; 2001. p.17-44.
Sá CP. A construção do objeto de pesquisa em representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ; 1998. p.45-59.
Moscovici S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes; 2009. p.29-109.
Ministério da Saúde. Pré-natal e puerpério: atenção qualificada e humanizada. Brasília: MS; 2006.
Martins SN, Rodrigues DP. Qualidade da consulta puerperal: percepção dos enfermeiros acerca da consulta puerperal em uma unidade básica de saúde de Fortaleza-CE. In: Anais do 61. Congresso Brasileiro de Enfermagem; 2009 dez 7-10; Fortaleza, Brasil. Fortaleza: Associação Brasileira de Enfermagem; 2009. p. 5409-11.
Conselho Nacional de Saúde (Brasil). Resolução nº 196/96, de 10 de outubro de 1996. Diretrizes e Normas Regulamentadoras de Pesquisas Envolvendo Seres Humanos. Diário Oficial da União 10 out 1996;Seção 1.
Nóbrega SM, Coutinho MPL. O teste de associação livre de palavras. In: Coutinho MPL, Saraiva ERA. Métodos de pesquisa em psicologia social: perspectivas qualitativas e quantitativas. João Pessoa: UFPB; 2011. p.95-106.
Coutinho MPL, Nóbrega SM, Araújo LS. O software Trideux: uma ferramenta metodológica aplicada ao campo de pesquisas em representações sociais. In: Coutinho MPL, Saraiva ERA. Métodos de pesquisa em psicologia social: perspectivas qualitativas e quantitativas. João Pessoa: UFPB ; 2011. p.107-47.
Cibois P. Les méthodes d’analyse d’enquêtes. Versailles: Université de Versailles; 2009. p.11-20.
Ministério da Saúde. Sistema Nacional de Vigilância em Saúde - Relatório de situação : Ceará. 5.ed. Brasília: MS; 2011.
Bittencourt IS, Vilela ABA. Representações sociais: uma abordagem teórica em saúde. RBPS. 2011; 24(1): 80-5.
Bonfim PF, Fortuna CM, Gabriel CS, Durante MC. Ações educativas em um Programa de Agentes Comunitários de Saúde. Rev bras enferm.2012; 65(3):420-7.
Monteiro LC. Representações sociais de puérperas sobre o cuidado de si e o cuidado de enfermagem no alojamento conjunto. Fortaleza.Dissertação [Mestrado em Enfermagem]- Universidade Estadual do Ceará; 2011.
Kalinowski LC, Favero L, Carraro TE, Wall ML, Lacerda MR. Postpartum primipara at home and associated nursing care: a data-based theory. Online braz j nurs [Internet]. 2012 Dec [cited 2013 jan 30] 11(3). Available from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/3852. http://dx.doi.org/10.5935%2F1676-4285.20120046