Legibilidade do material educativo escrito para pacientes diabéticos
PDF (English)
PDF (Español (España))
PDF
HTML (English)
HTML (Español (España))
HTML

Palavras-chave

Educação do Paciente
Material de Ensino
Diabetes. Educação do Paciente
Material de Ensino
Diabetes. Patient Education
Teaching Material
Diabetes.

PlumX Metrics

Resumo

É inquestionável a importância do material educativo no processo da educação em diabetes (ED) como estratégia que facilita a aprendizagem, a autonomia e a adesão do paciente, contribuindo para o desenvolvimento de atitudes e habilidades. Embora seja um dos recursos mais amplamente utilizados no processo da ED, nem sempre está adequado ao público-alvo, principalmente no que se refere à legibilidade. Este estudo objetivou avaliar a legibilidade do material educativo escrito para pacientes diabéticos, produzido no período 1991-2001, pelo Ministério da Saúde, Secretaria de Saúde da Paraíba-PB e laboratórios que fabricam medicamentos e suprimentos para diabéticos utilizando-se o índice de legibilidade Flesch. A amostra foi constituída por 41 publicações (livros, fôlderes e folhetos). Constatou-se que apenas 51,2% das publicações apresentaram índice de legibilidade que os classifica como material de leitura fácil.

https://doi.org/10.17665/1676-4285.20054852
PDF (English)
PDF (Español (España))
PDF
HTML (English)
HTML (Español (España))
HTML

Referências

Asociación Latinoamericana de Diabetes. Educación de la persona con DM 2. Rev Asociación Latinoam Diabetes. 2000; supl 1:28-129.

Serxner S. How readability of material affects outcomes (abstract). J Vasc Nurs. 2000; 18:3.

Anderson RM et al. Patient empowerment: results of a randomized controlled trial. Diabetes Care. 1995;18 (7):943-944.

Grupo de Educación Sanitaria y Promoción de la Salud. Elaboración de folleto educativos. [Access: 2001 jul 8]. Available from: http://www.almirallprodesfarma.com/guies/educ.html

Plimpton S, Root J. Materials and strategies that work in low literacy health communication. Public Health Reports.1994;109:86-92.

Zimmerman M et al. Developing health and family planning materials for low-literate audiences: a guide. Washington: PATH; 1996.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. O Brasil celebra dia internacional de alfabetização mostrando avanços alcançados. INEP Notícias, 1999. [Acesso 27 maio 2001]. Disponível em: http://www.inep.gov.br/notícias/news%SF185.htm

Doak CC, Doak, GL, Root, JH. Teaching patients with low literacy skill. 2nd ed. Philadelphia: Lippincott; 1996.

Health Canada. Communicating with seniors -advice, techniques and tips. Ottawa: 1999. [Access: 2001 may 07]. Available from: http://www.hc-sc.gc.ca/seniors-aines

Franz MJ. A core curriculum for diabetes education. 4th ed. Chicago: American Association of Diabetes Educ; 2001.

Young-Hyman D. Provider impact in diabetes education: what we know, what would we like to know, paradigms for asking. Diabetes Educ. 1999; 259 Suppl 6:34-42.

Maldonato A et al. Diabetes Mellitus: lessons from patient education. Patient Educ Couns. 1995(26):57-66.

World Health Organization. Implementing national diabetes programmes: report of a WHO meeting. Geneve; 1995.

World Health Organization. Prevention of diabetes mellitus: report of a WHO study group. Geneva;1994.

Hicks D. Diabetes education: whose responsibility? JCN 1999 [Access: 2001 april 5]; 13(2). Available from: http://www.jcn.co.uk/Journal%20199/2_2_7.htm

Gruber W et al. The role of the pharmaceutical industry in promoting patient education. Patient Educ Couns. 1995(26):245-249.

Leffa VJ. Fatores na compreensão da leitura. Rev IL. 1996; 5;143-159.

Goldim JR. O consentimento Informado e a adequação de seu uso na pesquisa de seres humanos [tese]. Porto Alegre (RS): Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 1999.

Centers for Disease Control and Prevention. Scientific and technical information - simple and put. 2nd ed. Atlanta: 1999.

Nunes MGV, Oliveira Junior ON. O processo de desenvolvimento do revisor gramatical ReGra. [Acesso em: 10 dez. 2001]. Disponível em: http://www.niee.ufrgs.br/SBC2000/eventos/semish/semi001/pdf

National Institute Of Health. Clear and simple: developing affective printer materials for low literate readers. [Acesso em: 11 dez. 2000]. Disponível em: http://rex.nci.gov/NCI_Pub_Interface/Clear_and_Simple/HOME.HTM

Canadian Public Health Association. Directory of plain language health information. Ottawa: 1999. [Access: 2001 feb 20]. Available from: http://www.pls.cpha.ca

Flesch R. Let's start with the formula. In: Flesch R . How to write plain english. 2nd. chap. [Access: 2001 jul 26]. Available from: http://mang.canterbury.ac.nz/courseinfo/AcademicWritting/Flesch.htm

Martins TBF et al. Readability formulas applied to textbooks in brasilian portuguese. São Paulo: Universidade de São Paulo; 1996. Notas do ICMSC, n. 28.

Bauman A. The comprehensibility of asthma education materials. Patient Educ Couns. 1997; 32;51-59.

Dollahite J, Thompson C, Mcnew R. Readability of printed sources of diet and health information. Patient Educ Coun.1996;27:123-134.

Beaver K, Luker K. Readability of patient information booklets for woman with breast cancer. Patient Educ Couns. 1997;31:95-102.

Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 6029: apresentação de livros. Rio de Janeiro, 1993.

Houaiss A, Villar MS. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva; 2001.

Itautec. Redação Língua Portuguesa RLP 9 [CD-ROM]. São Paulo; 2000.

Ministério da Saúde. Programa Nacional de Educação e Controle do Diabetes Mellitus: plano de trabalho para o período 1988-1992.

Brasília; 1987.

Norma Operacional de Assistência à Saúde - NOAS-SUS 01/2001. Portaria no. 95 de 26 de janeiro de 2001.. Diário Oficial Seção 1, Brasília, DF, (29 jan 2001).

DOTA - Comité de Educación. Normas para el desarrollo de programas de educación sobre la diabetes en America. Rev Panam Salud Publica. 2001; 10(5):349-353.

Ministério da Saúde. Plano de reorganização da atenção à hipertensão arterial e ao diabetes mellitus: manual de hipertensão arterial e diabetes mellitus. Brasília: 2002.

Freda CF, Damus K, Merkatz IM. Evaluation of the readability of ACOG patient education pamphlets. Obstet Gynecol. 1999;93: 5.

Gamba MA et al. A magnitude das alterações cutâneas, neurológicas, vasculares de extremidades inferiores de pessoas com diagnóstico de diabetes mellitus - campanha de detecção e educação da ANAD. Diabetes Clínica. 2001; 5(6): 414-418.

Takahashi ITM et al. Perfil dos diabéticos assistidos em duas unidades básicas de saúde de Londrina -PR. Diabetes Clínica. 2001;5:122-128.

Guimarães FPM, Takayanagui AM. orientações recebidas no serviço de saúde por pacientes para o tratamento de portador de diabetes mellitus tipo 2. Rev Nutrição. 2002;15(1):37-44.

IBGE. Censo demográfico 2000: tabulação avançada. [Acesso em: 14 ago. 2002]. Disponível em: http://www.ibge.net/home/estatistica/população/censo2000/tabulacao_avancada/tabela_brasil_1.2.2shtm.

Zanchetta MS. Understanding functional health literacy in experiences with prostate cancer: older men as consumers of health information. Online Brazilian Journal of Nursing (OBJN_ISSN 1676-4285), v.3, n.2, 2004 [Online]. Available from: http://www.uff.br/nepae/objn302zanchetta.htm

Organización Panamericana de la Salud. Educación sobre diabetes: disminuyamos el costo de la ignorancia. Washington: 1996.

Creative Commons License
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Array