Legibilidade do material educativo escrito para pacientes diabéticos
PDF (English)
PDF
PDF (Português (Brasil))
HTML (English)
HTML
HTML (Português (Brasil))

Palabras clave

Educação do Paciente
Material de Ensino
Diabetes. Educação do Paciente
Material de Ensino
Diabetes. Patient Education
Teaching Material
Diabetes.

PlumX Metrics

Resumen

É inquestionável a importância do material educativo no processo da educação em diabetes (ED) como estratégia que facilita a aprendizagem, a autonomia e a adesão do paciente, contribuindo para o desenvolvimento de atitudes e habilidades. Embora seja um dos recursos mais amplamente utilizados no processo da ED, nem sempre está adequado ao público-alvo, principalmente no que se refere à legibilidade. Este estudo objetivou avaliar a legibilidade do material educativo escrito para pacientes diabéticos, produzido no período 1991-2001, pelo Ministério da Saúde, Secretaria de Saúde da Paraíba-PB e laboratórios que fabricam medicamentos e suprimentos para diabéticos utilizando-se o índice de legibilidade Flesch. A amostra foi constituída por 41 publicações (livros, fôlderes e folhetos). Constatou-se que apenas 51,2% das publicações apresentaram índice de legibilidade que os classifica como material de leitura fácil.
https://doi.org/10.17665/1676-4285.20054852
PDF (English)
PDF
PDF (Português (Brasil))
HTML (English)
HTML
HTML (Português (Brasil))

Citas

Asociación Latinoamericana de Diabetes. Educación de la persona con DM 2. Rev Asociación Latinoam Diabetes. 2000; supl 1:28-129.

Serxner S. How readability of material affects outcomes (abstract). J Vasc Nurs. 2000; 18:3.

Anderson RM et al. Patient empowerment: results of a randomized controlled trial. Diabetes Care. 1995;18 (7):943-944.

Grupo de Educación Sanitaria y Promoción de la Salud. Elaboración de folleto educativos. [Access: 2001 jul 8]. Available from: http://www.almirallprodesfarma.com/guies/educ.html

Plimpton S, Root J. Materials and strategies that work in low literacy health communication. Public Health Reports.1994;109:86-92.

Zimmerman M et al. Developing health and family planning materials for low-literate audiences: a guide. Washington: PATH; 1996.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. O Brasil celebra dia internacional de alfabetização mostrando avanços alcançados. INEP Notícias, 1999. [Acesso 27 maio 2001]. Disponível em: http://www.inep.gov.br/notícias/news%SF185.htm

Doak CC, Doak, GL, Root, JH. Teaching patients with low literacy skill. 2nd ed. Philadelphia: Lippincott; 1996.

Health Canada. Communicating with seniors -advice, techniques and tips. Ottawa: 1999. [Access: 2001 may 07]. Available from: http://www.hc-sc.gc.ca/seniors-aines

Franz MJ. A core curriculum for diabetes education. 4th ed. Chicago: American Association of Diabetes Educ; 2001.

Young-Hyman D. Provider impact in diabetes education: what we know, what would we like to know, paradigms for asking. Diabetes Educ. 1999; 259 Suppl 6:34-42.

Maldonato A et al. Diabetes Mellitus: lessons from patient education. Patient Educ Couns. 1995(26):57-66.

World Health Organization. Implementing national diabetes programmes: report of a WHO meeting. Geneve; 1995.

World Health Organization. Prevention of diabetes mellitus: report of a WHO study group. Geneva;1994.

Hicks D. Diabetes education: whose responsibility? JCN 1999 [Access: 2001 april 5]; 13(2). Available from: http://www.jcn.co.uk/Journal%20199/2_2_7.htm

Gruber W et al. The role of the pharmaceutical industry in promoting patient education. Patient Educ Couns. 1995(26):245-249.

Leffa VJ. Fatores na compreensão da leitura. Rev IL. 1996; 5;143-159.

Goldim JR. O consentimento Informado e a adequação de seu uso na pesquisa de seres humanos [tese]. Porto Alegre (RS): Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 1999.

Centers for Disease Control and Prevention. Scientific and technical information - simple and put. 2nd ed. Atlanta: 1999.

Nunes MGV, Oliveira Junior ON. O processo de desenvolvimento do revisor gramatical ReGra. [Acesso em: 10 dez. 2001]. Disponível em: http://www.niee.ufrgs.br/SBC2000/eventos/semish/semi001/pdf

National Institute Of Health. Clear and simple: developing affective printer materials for low literate readers. [Acesso em: 11 dez. 2000]. Disponível em: http://rex.nci.gov/NCI_Pub_Interface/Clear_and_Simple/HOME.HTM

Canadian Public Health Association. Directory of plain language health information. Ottawa: 1999. [Access: 2001 feb 20]. Available from: http://www.pls.cpha.ca

Flesch R. Let's start with the formula. In: Flesch R . How to write plain english. 2nd. chap. [Access: 2001 jul 26]. Available from: http://mang.canterbury.ac.nz/courseinfo/AcademicWritting/Flesch.htm

Martins TBF et al. Readability formulas applied to textbooks in brasilian portuguese. São Paulo: Universidade de São Paulo; 1996. Notas do ICMSC, n. 28.

Bauman A. The comprehensibility of asthma education materials. Patient Educ Couns. 1997; 32;51-59.

Dollahite J, Thompson C, Mcnew R. Readability of printed sources of diet and health information. Patient Educ Coun.1996;27:123-134.

Beaver K, Luker K. Readability of patient information booklets for woman with breast cancer. Patient Educ Couns. 1997;31:95-102.

Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 6029: apresentação de livros. Rio de Janeiro, 1993.

Houaiss A, Villar MS. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva; 2001.

Itautec. Redação Língua Portuguesa RLP 9 [CD-ROM]. São Paulo; 2000.

Ministério da Saúde. Programa Nacional de Educação e Controle do Diabetes Mellitus: plano de trabalho para o período 1988-1992.

Brasília; 1987.

Norma Operacional de Assistência à Saúde - NOAS-SUS 01/2001. Portaria no. 95 de 26 de janeiro de 2001.. Diário Oficial Seção 1, Brasília, DF, (29 jan 2001).

DOTA - Comité de Educación. Normas para el desarrollo de programas de educación sobre la diabetes en America. Rev Panam Salud Publica. 2001; 10(5):349-353.

Ministério da Saúde. Plano de reorganização da atenção à hipertensão arterial e ao diabetes mellitus: manual de hipertensão arterial e diabetes mellitus. Brasília: 2002.

Freda CF, Damus K, Merkatz IM. Evaluation of the readability of ACOG patient education pamphlets. Obstet Gynecol. 1999;93: 5.

Gamba MA et al. A magnitude das alterações cutâneas, neurológicas, vasculares de extremidades inferiores de pessoas com diagnóstico de diabetes mellitus - campanha de detecção e educação da ANAD. Diabetes Clínica. 2001; 5(6): 414-418.

Takahashi ITM et al. Perfil dos diabéticos assistidos em duas unidades básicas de saúde de Londrina -PR. Diabetes Clínica. 2001;5:122-128.

Guimarães FPM, Takayanagui AM. orientações recebidas no serviço de saúde por pacientes para o tratamento de portador de diabetes mellitus tipo 2. Rev Nutrição. 2002;15(1):37-44.

IBGE. Censo demográfico 2000: tabulação avançada. [Acesso em: 14 ago. 2002]. Disponível em: http://www.ibge.net/home/estatistica/população/censo2000/tabulacao_avancada/tabela_brasil_1.2.2shtm.

Zanchetta MS. Understanding functional health literacy in experiences with prostate cancer: older men as consumers of health information. Online Brazilian Journal of Nursing (OBJN_ISSN 1676-4285), v.3, n.2, 2004 [Online]. Available from: http://www.uff.br/nepae/objn302zanchetta.htm

Organización Panamericana de la Salud. Educación sobre diabetes: disminuyamos el costo de la ignorancia. Washington: 1996.

Creative Commons License

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.

Derechos de autor 2022 Array