Repercussions of the COVID-19 pandemic on the configuration of Nursing interpersonal relationships: qualitative approach
PDF
PDF (Português (Brasil))
HTML
HTML (Português (Brasil))
EPUB
EPUB (Português (Brasil))
AUDIO
AUDIO (Português (Brasil))

Keywords

Nursing
COVID-19
Interpersonal Relationships Enfermagem
COVID-19
Relações Interpessoais

PlumX Metrics

Abstract

Objective: to identify the repercussions of the COVID-19 pandemic on interpersonal relationships in the workplace, reported by nursing professionals at a university hospital in the state of Minas Gerais. Method: descriptive study of qualitative approach with semi-structured interview conducted with the Nursing Team of a university hospital in Belo Horizonte. The data were organized a posteriori from the thematic Content Analysis. Results: the responses showed fear of the unknown and vulnerability of nursing professionals; work overload and stress that interfere paradoxically in work relationships; impersonality and power relationships, in addition to institutional standards versus affective relationships that permeate the work. Conclusion: the repercussions of the pandemic in the configuration of interpersonal relationships of nursing professionals in the work environment can stimulate reflections on the more horizontal and dialogical relationships, based on interprofessionality for the provision of integral, affective and humanized care.

https://doi.org/10.17665/1676-4285.20246741
PDF
PDF (Português (Brasil))
HTML
HTML (Português (Brasil))
EPUB
EPUB (Português (Brasil))
AUDIO
AUDIO (Português (Brasil))

References

World Health Organization (WHO). Health workers exposure risk assessment and management in the context of COVID-19 virus. [Internet]. Geneva: WHO; 2020 [cited 2022 apr 06]. Available from: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331340/WHO-2019-nCov-HCW_risk_assessment2020.1-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Paula ACR, Carletto AGD, Lopes D, Ferreira JC, Tonini NS, Trecossi SPC. Reactions and feelings of health professionals in the care of hospitalized patients with suspected COVID-19. Rev Gaúcha de Enfermagem. [Internet]. 2021 [cited 2022 apr 1]; 10(spe). Available from: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/8q8W4TsXcxWFrZnGkY65hnj/?lang=pt. doi:https://doi.org/10.1590/1983-1447.2021.20200160

Gomes GLL, Oliveira FMRL, Leal NPR, Guimarães KSL, Silva DF, Barbosa KTF.

Nursing diagnoses/outcomes and interventions for patients with COVID-19: a retrospective documentary study. Online Braz J Nurs (Online) [Internet]. 2021 sep 14 [cited 2022 apr 7]; 20 (suppl 1). Available from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/6512/html-pt. doi: https://doi.org/10.17665/1676-4285.20216512.

Merhy EE, Feuerwerker LCM, Santos MLM, Bertussi DC, Baduy RS. Basic Healthcare Network, field of forces and micropolitics: implications for health management and care. Saúde em Debate (Online) [Internet]. 2019 [cited 2022 apr 20]; 43(spe6). Available from: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/RXfnPp73B9Dpcz5pqcVnBdf/?lang=en#. doi: https://doi.org/10.1590/0103-11042019S606.

Abrahão AL, Souza AC, Franco TB, Gomes MPC. Políticas do cotidiano: a gestão na atenção básica. Saúde em Debate (Online) [Internet]. 2019 [acesso 12 jan 2023]; 43(spe6). Disponível: https://www.saudeemdebate.org.br/sed/article/view/7950/962. doi: https://doi.org/10.1590/0103-11042019S600.

Cassiano M, Furlan R. O processo de subjetivação segundo a esquizoanálise. Psicologia & Sociedade. 2013 [acesso 12 jan 2023]; 25(2). Disponível: https://www.scielo.br/j/psoc/a/dgLDtXKSwqS85RSQSJpRrZP/?format=pdf&lang=pt.

Spagnol CA, Pereira KD, Castro VPN, Figueiredo LG, Borges KKS, Batista LM. Diálogos da enfermagem durante a pandemia: reflexões, desafios e perspectivas para a integração ensino-serviço. Escola Anna Nery (Online). 2021 [acesso 12 jan 2023]; 25(spe). Disponível: https://www.scielo.br/j/ean/a/C34MGczDX5MHjmnZt98GCVf/#. doi: https://www.scielo.br/j/ean/a/C34MGczDX5MHjmnZt98GCVf/#.

Franco, TB. As redes na micropolítica do processo de trabalho em saúde. In: Pinheiro, RE; Mattos, RA (org.). Gestão em redes: práticas de avaliação, formação e participação na saúde. 2006; Rio de Janeiro.

Foucault M. Microfísica do Poder. 11ª ed. São Paulo: Paz e Terra; 2021.

Deluze G. Conversações. São Paulo: 34; 2008.

Gil, AC. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7.ed. São Paulo: Atlas; 2019.

Minayo MCS, Costa AP. Técnicas que fazem uso da Palavra, do Olhar e da Empatia: Pesquisa Qualitativa em Ação. Aveiro: Ludomedia; 2019.

Nascimento LCN, Souza TV, Oliveira ICS, Moraes JRMM, Aguiar RCB, Silva LF. Theoretical saturation in qualitative research: an experience report in interview with schoolchildren. Rev Bras Enferm [Internet]. 2018 [cited 2023 jan 12]; 71(1):228-33. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0616

Bardin L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2016.

Dantas ESO. Saúde mental dos profissionais de saúde no Brasil no contexto da pandemia por COVID-19. Interface - Comunicação, Saúde, Educação (Online) [Internet]. 2021 [acesso 1 abr 2022]; 25 (suppl 1). Disponível: https://www.scielo.br/j/icse/a/rCWq43y7mydk8Hjq5fZLpXg/?lang=pt. doi: https://doi.org/10.1590/Interface.200203

Nonato LF. Relações de poder nas práticas cotidianas de profissionais de uma unidade de terapia intensiva neonatal [dissertação] [Internet]. Belo Horizonte: UFMG; 2018 [acesso 01 abr 2022]. p. 13-16. Disponível:https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/ENFC-B9DNL5/1/l_zaro_fran_a_nonato.pdf.

Organização Mundial da Saúde. Marco para Ação em Educação Interprofissional e Prática Colaborativa. Genebra: WHO; 2010 [acesso 1 abr 2022]. Disponível: http://untref.edu.ar/uploads/Marco%20formacion%20interprofesional%20OMS-portugues.pdf

Araújo TAM, Vasconcelos ACCP, Pessoa TRRF, Forte FDS. Multiprofissionalidade e interprofissionalidade em uma residência hospitalar: o olhar de residentes e preceptores. Interface - Comunicação, Saúde, Educação (Online) [Internet]. 2017 [acesso 4 abr 2022]; 21(62): 601-13. Disponível: https://www.scielo.br/j/icse/a/XNR9GMyVnXx6v85LVPk3kLy/abstract/?lang=pt#. doi: https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0295.

Mello A de L, Arnemann CT. Educação permanente em saúde em movimento: narrativas de uma experiência. Rev Enferm UFSM [Internet]. 12 de abril de 2018 [citado 30 de abril de 2022];8(1):172-80. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/23640

Pinno C, Vargas MAO, Bonfada MS, Brutti TB, Freitas EO, Cunha QB et al. Nurses work in an inpatient surgical clinic: between the prescribed and the true tasks. Saúde e Pesquisa [Internet]. 2020 [cited 2022 apr 7]; 13(4):889-98. Available from: https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/saudpesq/article/view/8577/6470. doi: https://doi.org/10.17765/2176-9206.2020v13n4p889-898.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Array