Abstract
Objective: to identify how the socio-emotional skill developmentprocess occurs in the nursing training. Method: integrative literature review, in LILACS,MEDLINE, SCIELO, IBECS, BDENF databases. The research included publicationsbetween 2004 and 2019, 8 articles that met the established criteria were identified forthe review. Results: it was identified in the articles that the development of theemotional aspects of nursing students is still emerging, are often tangentially, or workedindirectly. Discussion: the proposal of the studies is to develop an internal emotionalmanagement that allows an emotional expression appropriate to the situations.Conclusion: although studies emphasize the need to break away from theCartesian/traditional training model, they still seek a ready, acceptable, identifiableconduct, leading to rationalization of issues that are intrinsically part of the humandimension, such as emotions. Descriptors: Nursing; Teaching; Emotions; Competency-Based Education
References
Padovani O, Corrêa AK. Currículo e formação do enfermeiro: desafios das universidades na atualidade. Saúde Transform Soc [Internet]. 2017 [Cited 2020 jun 25];8(2):112-119. Available from: http://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/saudeetransformacao/article/vie/3841
Almeida HMDS, Benedito MHA, Ferreira BS. Quebrando tabus: os fatores que levam o suicídio entre universitários. RPI - Rev Pesq Interdisc [Internet]. 2017 [Cited 2020 jun 25]];2(suplementar):647-659. Available from: http://revistas.ufcg.edu.br/cfp/index.php/pesquisainterdisciplinar/article/view/383
Cremasco GS, Baptista MN. Depressão, motivos para viver e o significado do suicídio em graduandos do curso de psicologia. Est Interdisc Psic [Internet]. 2017 [Cited 2020 jun 25]; 8(1): 22-37. Available from: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S223664072017000100003&lng=pt&nrm=iso
Souza JJGC, Cavalcanti ATA, Monteiro EMLM, Silva MI. Como será o amanhã? Responda quem puder! Perspectivas de enfermeirandos quanto ao seu futuro profissional. Rev Bras Enferm [Internet]. 2013 [Cited 2020 jun 25]]; 56(4), 453-458. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S003471672003000400031&script=sci_abstract&tlng=pt
Casassus J. Fundamentos da educação emocional. 1.ed. Brasília: Unesco/Liber; 2009.
Ferla, JBS. Ênfase nas relações interpessoais na formação do enfermeiro sob o paradigma ético-humanista.Trab Educ Saúde [Internet]. 2013 [Cited 2020 jun 25]; 11(3):633-657. Available from: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S198177462013000300010&script=sci_abstract&tlng=pt
Lopes RCC, Azeredo ZAS, Rodrigues RMC. Competências relacionais: necessidades sentidas pelos estudantes de enfermagem. Rev Latino-Am Enfermagem [Internet]. 2012 [Cited 2020 jun 25]; 20(6):1-10. Available from: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010411692012000600010&script=sci_abstract&tlng=pt [incluído na revisão]
Lima TO. A premência do desenvolvimento de competências socioemocionais na formação do enfermeiro: estudo sociopoético (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, Brasil, 2017.
Mendes K, Silveira R, Galvão C. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2008 [Cited 2020 jun 25]; 17(4):758-764. Available from: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010407072008000400018
Lima RCD, Galavote HS, Schwartz TD, Ramos MC, Prado TN, Maciel, ELN. Significando os sentidos da vida na formação dos profissionais de saúde: com a palavra os estudantes. Cogitare Enferm [Internet]. 2011 [Cited 2020 jun 25]; 16(1): 167-70. Available from: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/viewFile/21129/13955 [incluído na revisão]
Perbone JG, Carvalho EC. Sentimentos do estudante de enfermagem em seu primeiro contato com pacientes. Rev Bras Enferm [Internet]. 2011[Cited 2020 jun 25]; 64(2): 343-347. Available from: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S003471672011000200019 [incluída na revisão]
Carraro TE, Prado ML, Silva DGV, Radünz V, Kempfer SS, Sebold LF. Socialização como processo dinâmico de aprendizagem na enfermagem. Uma proposta na metodologia ativa. Invest Educ Enferm [Internet]. 2011 [Cited 2020 jun 25]; 29(2): 248-254. Available from: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S012053072011000200010&script=sci_abstract&tlng=pt [incluída na revisão]
Pereira WR, Ribeiro MRR, Depes VBS, Santos NC. Competências emocionais no processo de ensinar e aprender em enfermagem na perspectiva das neurociências. Rev Latino-Am Enfermagem [Internet]. 2013 [Cited 2020 jun 25]; 21(3):1-7. Available from: https://www.scielo.br/pdf/rlae/v21n3/pt_0104-1169-rlae-21-03-0663.pdf [incluída na revisão]
Ferreira M, Duarte J, Cardoso AP, Cabral L, Guiné R, Campos S, Alves C. Competências emocionais e prevenção do abandono nos estudantes do ensino superior politécnico. Rev Port Enferm Saúde Mental [Internet]. 2018 [Cited 2020 jun 25]; (Spe. 6): 17-24. Available from: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S164721602018000200003 [incluído na revisão]
Damásio A. E o cérebro criou o Homem. 1.ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
Diogo P, Rodrigues J, Lemos SO, Martins H, Fernandes N. Supervisão de estudantes em ensino clínico: correlação entre desenvolvimento de competências emocionais e função de suporte. Rev Port Enferm Saúde Mental [Internet]. 2016 [Cited 2020 jun 25]; 115-122. Available from: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S164721602016000400017 [incluída na revisão]
Smith P. The emotional labour of nursing revisited: Can nurses still care? 2 st Edition. Hampshire: Palgrave Macmilla, 2012.
Hochschild A. The managed hearth. Commercialization of human feeling. 1st Edition. Berkeley: University of California Press, 1983.
Rabiais I. Sensibilidade emocional dos estudantes de enfermagem na aprendizagem de cuidar. Emoções em saúde – Contributos [Internet]. 2010 [Cited 2020 jun 25]; 36-53. Available from: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S164721602016000400017 [incluída na revisão]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Array