Abstract
Aim: To describe the socio-demographic profile and to analyze the qualifications of nurses involved in the developmental care of the newborn in a neonatal unit. Method: This is a census and descriptive study performed in 10 neonatal care units, part of the public health system of the municipality of Rio de Janeiro, Brazil. The sample was composed of 111 nurses who work with newborns. Results: 91% are female; the majority (44.1%) are between 30-49 years of age; they work in more than one location (86.4%); 45% finished their studies less than 10 years ago; 42.3% have less than 10 years of professional experience; 73.8% are specialists; 72% are satisfied with their work routine; 78,3% get some information regarding the developmental care of the newborn, the majority of these (37.9%) during their undergraduate and specialization courses; 63% have not been taken part in workshops/training about developmental care, and 44.1% are unaware that their working places have any sort of directives, protocols or routines about developmental care. Conclusion: It is recommended that permanent updates, workshops, and training sessions for nurses regarding developmental care be introduced.
References
Ministério da Saúde. Portaria n.º 930, de 10 de maio de 2012. Define as diretrizes e objetivos para a organização da atenção integral e humanizada ao recém-nascido grave ou potencialmente grave e os critérios de classificação e habilitação de leitos de Unidade Neonatal no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Gabinete do Ministro. Acesso em 29/11/2013. Available from: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm./2012/prt0930_10_05_2012.html
Costa R, Padilha MI. A Unidade de Terapia Intensiva Neonatal possibilitando novas práticas no cuidado ao recém-nascido. Rev. Gaúcha Enferm. (Online) [serial on the Internet]. 2011 June [cited 2014 Jan 05] ; 32( 2 ): 248-255. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472011000200006&lng=en. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1983-14472011000200006.
McAnulty G, Duffy FH, Kosta S, Weisenfeld NI, Warfield SK, Butler SC, et al. School-age effects of the newborn individualized developmental care and assessment program for preterm infants with intrauterine growth restriction: preliminary findings. BMC Pediatrics 2013 [acesso em 26 dezembro 2013];13:25. Available from: http://www.biomedcentral.com/1471-2431/13/25
Brasil. Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saude, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Atenção humanizada ao recém‑nascido de baixo peso: Método Canguru. 2. ed. Brasília: Editora do Ministério da Saúde; 2011.
Costa R, Padilha MI, Monticelli M. Produção de conhecimento sobre o cuidado ao recém-nascido em UTI Neonatal: contribuição da enfermagem brasileira. Rev. Esc. Enferm. USP [periódico na internet]. 2010 [cited 2013 dez 15];44(1):199-204. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v44n1/a28v44n1.pdf
Griep RH, Fonseca MJM, Melo ECP, Portela LF, Rotenberg L. Enfermeiros dos grandes hospitais públicos no Rio de Janeiro: características sociodemográficas e relacionadas ao trabalho. Rev. bras. enferm. [serial on the Internet]. 2013 Sep [cited 2014 Jan 05]; 66( spe ):151-157. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672013000700019&lng=en
Diniz EA. Perfil dos enfermeiros que atuam em unidades de terapia intensiva neonatal e pediátrica no Estado do Rio de Janeiro [dissertação de mestrado]. Rio de Janeiro: Escola de Medicina da Universidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ; 2008.
Versa GLGS, Murassaki ACY, Cristina IK, Melo WA, Wilke FJ, Misue ML. Estresse ocupacional: avaliação de enfermeiros intensivistas que atuam no período noturno. Rev. Gaúcha Enferm [periódico na internet]. 2012 jun [acesso em 01 maio 2013];33(2):78-85. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472012000200012&lng=en
Fogaça MC, Carvalho WB, Nogueira-Martins LA. Estudo preliminar sobre a qualidade de vida de médicos e enfermeiros intensivistas pediátricos e neonatais. Rev Esc Enferm USP [periódico na internet]. 2010 [acesso em 15 dezembro 2013];44(3):708-12. Available from: http://www.ee.usp.br/reeusp/
Afecto MCP, Teixeira MB. Avaliação do estresse ocupacional e síndrome de burnout em enfermeiros da unidade de terapia intensiva: um estudo qualitativo. Enfermagem j braz on-line [Internet]. 2009 Fevereiro [citado 2013 Dez 9]; 8 (1):. Available from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/2107
Alexis O, Shillingford A. Exploring the perceptions and work experiences of internationally recruited neonatal nurses: a qualitative study. journal of Clinical Nursing. 2012 [acesso em 22 novembro 2013];21:1435–1442. Available from: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2702.2011.03922.x/abstract
LeFlore J, Thomas PE, Zielke MA, Buus-Frank ME, McFadden BE, Sansoucie DA. Educating neonatal nurse practitioners in the 21st century. The Journal of Perinatal e Neonatal Nursing. 2011 [acesso em 25 novembro 2013];25(2):200-205. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21540700
American Association of Critical Care Nurses (AACN). Standards for Establishing and Sustaining Healthy Work Environments. Acessado em nov 2013. Available from: htpp:www.aacn.org.
Nunes BK, Toma E. Dimensionamento de pessoal de enfermagem de uma unidade neonatal: utilização do Nursing Activities Score. Rev. Latino-Am. Enfermagem [periódico na internet]. 2013 jan/fev [acesso em 27 dezembro 2013];21(1):[08 telas]. Available from: www.eerp.usp.br/rlae
Rochefort CM, Clarke SP. Nurses’ work environments, care rationing, job outcomes, and quality of care on neonatal units. Journal of Advanced Nursing. 2010 [acesso em 22 novembro 2013];66:2213–2224. Available from: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2648.2010.05376.x/abstract
Fry, M. (2011), Literature review of the impact of nurse practitioners in critical care services. Nursing in Critical Care, 16: 58–66. DOI: 10.1111/j.1478-5153.2010.00437.x
Grimshaw JM, Eccles MP, Lavis JN, Hill SJ, Squires JE. Knowledge translation of research findings Implementation Science. 2012 [cited 2013 dez 15];7:50 Available from: http://www.implementationscience.com/content/7/1/50