Care of nursing team to children with peripheral venous puncture: descriptive study
HTML
HTML (Español (España))
HTML (Português (Brasil))
PDF
PDF (Español (España))
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Ciências da Saúde
Pediatria
Clinica médica
Hematologia. Ciencias de la vida
Ciencias de la salud
enfermería. Child Health Services
Nursing Care
Punctures
Nursing.

PlumX Metrics

Abstract

Object The objective is to identify the care of nursing team to children before the peripheral venous puncture and describe the feelings of the child punctured by nursing professionals. Method Exploratory-descriptive study carried out with 59 children, through a form, between October 2010 and January 2011 in a pediatric hospital in Fortaleza, Brazil. Results Fear and pain were the most reported feelings of children when they were punctured (69.4%) by the nursing team. Conclusion It was concluded that fear is still a very clear feeling among the infant clientele, thus demonstrating the need for greater attention in preparing children for venous puncture. Therefore, it shows the importance of further discussions, training and awareness of the nursing team that works in pediatrics on the care for children with peripheral venous puncture.

Descriptors: Child Health Services, Nursing Care, Punctures, Nursing.


Received: 08/12/2011

Approved: 03/13/2012

https://doi.org/10.5935/1676-4285.20120008
HTML
HTML (Español (España))
HTML (Português (Brasil))
PDF
PDF (Español (España))
PDF (Português (Brasil))

References

Morete MC, Mariano LR, Vilar PO, Marques TC, Fernandes M. Avaliação da dor do escolar diante da punção venosa periférica. Rev Dor. 2010;11(2):145-9.

Pinto JP, Barbosa VL. Vínculo materno-infantil e participação da mãe durante a realização da punção venosa: a ótica da psicanálise. Rev Latino-am Enfermagem. 2007; 15(1):150-5.

Lemos LMD, Pereira WJ, Andrade JS, Andrade ASA. Vamos cuidar com brinquedos? Rev Bras Enferm. 2010; 63(6):950-5.

Bouden V R, Greenberg C S. Procedimentos de enfermagem pediatrica. Rio de Janeiro; Guanabara Koogan, 2005.

Farias LM, Cardoso MVLML, Melo GM, Lélis ALPA, Almeida LS. Proxemic communication between undergraduate nursing students and newborns in neonatal unit: an exploratory-descriptive study. Online Brazilian Journal of Nursing [serial on the Internet]. 2010. [cited 2011 jan 20]; 9(3). Avaliable from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/j.1676.

Peduzzi M, Anselmi ML, França Junior I, Santos CB. Qualidade no desempenho de técnicas dos trabalhadores de enfermagem de nível médio. Rev Saúde Pública. 2006; 40(5):843-50.

Bortolone GS, Brêtas JRS. O ambiente estimulador ao desenvolvimento da criança hospitalizada. Rev Esc Enferm USP. 2008; 42(2):42-9.

Chaves EMC, Camara SMC, Araujo KRX, Feitosa TLO, Bezerra FSM et al. Cateter central de Inserção Periferica protocolo para recém nascido. Rev Nurs. 2008;11(120):230-4.

Correia HAO, Ribeiro CA, Borba RTH. Realizando punção venosa ou arterial: significado para a equipe de enfermagem da UTI Pediátrica. Rev Gaúcha Enferm. 2009; 30(3):558-60.

Gabatz RIB, Ritter NR. Crianças hospitalizadas com fibrose cística: percepção sobre as múltiplas hospitalizações. Rev Bras Enferm. 2007; 60(1):37-41.

Azevedo DM, Santos JJS, Justino MAR, Miranda FAN, Simpson CA. O brincar como instrumento terapêutico na visão da equipe de saúde. Ciênc Cuid Saúde. 2007; 6(3):335-41.

Queiroz FC, Nascimento LC, Leite AM, Flória-Santos M, Lima RAG, Scochi CGS. Manejo da dor pós-operatória na enfermagem pediátrica: em busca de subsídio para aprimorar o cuidado. Rev Bras Enferm. 2007; 60(1):87-91.