Cover Image

Nursingo knowledge standards related to prevention of acquired immunedeficiency syndrome in adolescents

Ednaldo Cavalcante de Araújo, Eliane Maria Ribeiro de Vasconcelos, Luciane Soares de Lima

Abstract


In this article the nursing knowledge standards were described with the intention to facilitate the assistance planning given to adolescents in risk for the human immunodeficiency virus and the acquired immunodeficiency syndrome. Such planning allows the nurse to foresee and to establish the nursing lapsing, the costs of the activities and the human resources for its implementation. Nursing Knowledge Standards — Empiric, Estetic and Ethic, were organized by Carper in 1978 after nursing has been structured by Florence Nightingale in 1850 when she had established the education structured for the nursing. What can be concluded is that promote nursing assistance for the adolescents focused on in the HIV and aids prevention will be able at the apply these standards for a better assistance comprehension to this population.


Keywords


Standards; Nursing; AIDS; Adolescents.

References


Carper BA. Fundamental patterns of knowing in nursing. Phd dissertation. Teachers College, Columbia University; 1975.

Chinn PL, Kramer MK. Theory and nursing: a statement approach. 3rd Edition. St. Louis: Mosby; 1991.

Vaillot SMC. Existencialismo: uma filosofia de compromisso. São Paulo: Enf. Novas Dimensões. 1(5): 244-301; 1975.

Cruz ICF. Diagnósticos e prescrições de Enfermagem: recriando os instrumentos de trabalho. Santa Catarina: Texto e Contexto. 4(1): 160-69; 1995.

Araújo EC. Aspectos biopsicossociais na sexualidade dos adolescentes: assistência de Enfermagem. [dissertação de Mestrado em Enfermagem]. João Pessoa (PB): Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal da Paraíba; 1996. 139f.

Coalition For Preventive Sexuality. Just say yes safe sex. New York. 1997.

Araújo EC. Adoção de práticas de sexo mais seguro de jovens do sexo masculino. São Paulo, [tese de Doutorado em Enfermagem]. São Paulo (SP): Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo; 2001. 213f.

Unaids/Who. Report on the Global HIV/AIDS Epidemic June. 2000.

Nunes AEL, Araújo JL, Santos PKT. Comportamentos, atitudes e práticas de adolescentes do sexo masculino sobre o hiv e a aids. Recife (PE): [monografia de Conclusão de Curso]. Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Pernambuco; 2003. 50f.

Unaids/Who. Report on the Global HIV/AIDS Epidemic. Available from: URL: . Acessed at: 2004 Nov 23.

Bibliomed. A aids na adolescência. Disponível em: URL: http://www.boasaude.uol.com.br/lib/showdoc.cfm?lilecocld=3867&returncatld=59-33k. Acesso em 15 de novembro de 2004.

Alencar AA, Silva JL. Informações de profissionais, estudantes e usuários de uma instituição pública de saúde de João Pessoa (PB) sobre aspectos preventivos do HIV/aids. João Pessoa (PB): [monografia de Conclusão de Curso]. Curso de Graduação em Farmácia/Programa Especial de Treinamento da Universidade Federal da Paraíba; 2001. 56f.

Garcia TR, Nóbrega MML da, Carvalho EC. Nursing process: application to the professional practice. Online Brazilian Journal of Nursing (OBJN – ISSN 1676-4285) v. 3, n. 2, 2004 [Online] Available at: www.uff.br/nepae/objn302garciaetal.htm




DOI: https://doi.org/10.17665/1676-4285.20054857