Continuing education in daily new practices in mental health: intervention research
HTML
HTML (Español (España))
HTML (Português (Brasil))
PDF
PDF (Español (España))
PDF (Português (Brasil))
EPUB
EPUB (Español (España))
EPUB (Português (Brasil))

Keywords

Educação Permanente em Saúde
Hospital psiquiátrico
Equipe de enfermagem
Processo de trabalho Permanent Health Education
Psychiatric Hospital
Nursing
Team
Work process Educación Continua em la salud
Hospital Psiquiátrico
Equipo de enfermería
Proceso de trabajo

Abstract

Aim: analyze the process of institutionalization of Permanent Education in Psychiatric Hospital, from the dynamics of the work of the nursing staff in meetings for reflection about work. Method: Descriptive qualitative nature research, of the intervention type, performed in Niterói-RJ, from October 2012 and April 2013. Techniques of data collection: observation, field diary and discussion’s group. Sample: 27 nurses. The data were subjected to thematic content analysis, based on Institutional Analysis. Results: we identified the following categories: (i) Be heard, (ii) the procedural dynamics of health work.
https://doi.org/10.5935/1676-4285.20134516
HTML
HTML (Español (España))
HTML (Português (Brasil))
PDF
PDF (Español (España))
PDF (Português (Brasil))
EPUB
EPUB (Español (España))
EPUB (Português (Brasil))

References

Amarante P. Reforma Psiquiátrica e Epistemiologia. Cad Bras Saúde Ment. 2009;1(1):1-7

Mota A, Abrahao AL, Souza AC. Permanent education fostering new practices in mental health: A descriptive study. Online braz j nurs [Internet]. 2012 Sept [cited 2013 Aug 28];11(2):453-6. Available from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/3970. doi: http://dx.doi.org/10.5935/1676-4285.2012S009

Medeiros AC, Pereira QLC, Siqueira HCH, Cecagno ID, Moraes CL. Gestão participativa na educação permanente em saúde: olhar das enfermeiras. Rev Bras Enferm. 2010; 63(1):38-42

Sanches ICP. O acompanhante e os desafios do cuidado hospitalar: acesso ou barreira? Niterói. Dissertação [Mestrado em Enfermagem] - Universidade Federal Fluminense; 2012

Ceccim RB, Ferla AA. Educação e saúde: ensino e cidadania como travessia de fronteiras. Trab educ saúde. 2009; 6(3):443-56